Tuesday, July 13, 2010

Baru aku tahu caranya - Vignette Effect

Hari ini tak banyak kerja untuk dibuat dalam pejabat, cuma surfing internet sahaja dan berfacebook. Boring betul dan aku pun mencari la laman-laman web berkaitan fotografi. Maka terjumpalah sesuatu yang selama ini aku cari. Selama ini aku guna cara lambat, tetapi hasil kerajinan aku maka terjumpalah dalam laman web http://adhadimohd.com. Rupa-rupanya kesan effect yang aku nak buat sangat ini namanya Vignette. Tidak sampai 15 saat aku buat dalam Photoshop kesan Vignette ini dapat aku apply dalam gambar yang aku nak. Mungkin bagi orang lain teknik ni dah lama dorang tahu dan telah guna, tapi bagi aku... Hmmm...


Sebelum


Selepas


Aiseh, macam mana la pula boleh letak gambar kereta Kenari kat sini. Bila la agaknya aku boleh convert Blanco aku jadi macam Kenari dalam gambar ni. Insyaallah, nantilah bila berduit nanti.

No comments: