Tuesday, November 27, 2012

Ladang Anggur Tasik Beris Sik (Beris Lake Vineyard)


Ladang Anggur Sik. Hmmm… Aku selalu dengar orang cakap pasal ladang anggur kat Sik. Apa yang best sangat kat ladang anggur tu aku pun tak tahu. Oleh kerana teringin nak tahu macam mana rupa tempatnya ladang anggur tersebut maka pada cuti hujung minggu aku sekeluarga telah mengatur strategi untuk melawat ladang anggur tersebut.

Bertolak dari Alor Setar lebih kurang pukul 11.00 pagi dan kami tiba di destinasi pada pukul 12.15 tengahari. Diberi nama Ladang Anggur Tasik Beris (Beris Lake Vineyard) yang terletak lebih kurang 15km dari pekan Sik melalui jalan menuju ke Nami. Lokasinya terletak bersebelahan dengan Tasik Beris iaitu sebelum jambatan menyeberangi tasik.

Cuaca pada hari tu sangat panas walaupun awan gelap bergumpal gelap di atas kepala. Keluasan ladang agak besar tetapi kawasan untuk pengunjung melawati ladang anggur diterhadkan. Bayaran masuk ialah RM4 bagi dewasa dan RM2 untuk kanak berusia 7 hingga 12 tahun. Pengujung boleh memetik seniri anggur di ladang tersebut dengan bayaran yang telah ditetapkan. Terdapat kedai menjual cederahati dan jus anggur yang boleh dibeli pengunjung. Ladang Anggur Tasik Beris dibuka setiap hari bermula pada pukul 9 pagi hingga 5 petang.

Papan tanda masuk ke ladang

Pemandangan dari jambatan

Kata aluan di pintu masuk utama


















2 comments:

mela said...

lawa jugak tempat ni.. aku kena pi juga nanti..

Paan Nasir said...

Pi... jangan x pi mela....