Tuesday, September 13, 2011

Ayam Penyet Wong Solo


“Jom kita pi makan kat kedai makan sebelah kedai Nasi Ayam Tat”. Aku mengajak bini pergi makan tengah hari Restoran Ayam Penyet Wong Solo. Mula beroperasi sejak Ramdahan 2011 yang lalu. Menu utamanya ialah Ayam Penyet, Ikan Penyet dan Lele Penyet, harga sepinggan ialah RM5.50. Ada lagi menu lain tapi aku tak sempat dan mengingat. Tapi malangnya pilihan minuman di Restoran Wong Solo masih kurang kepelbagaiannya dan harga agak mahal, teh o ais berharga RM2.00 (kedai lain puratanya RM1.00 - RM1.20).
   
Sampai di destinasi, ambil port dan order Nasi Ayam Penyet dan teh o ais. Tunggu dalam 10 minit pesanan yang dipesan dihidangkan. Menariknya makanan dihidang dalam bakul beralaskan daun pisang. Nasi dihidangkan bersama ayam penyet, tokua goreng, terung goreng dan tempe goreng serta sup, salad dan sambal istimewa. Setelah habis makan dengan nafsunya, kesimpulan yang boleh disimpulkan Nasi Ayam Penyet Wong Solo memang sedap dan boleh diulang makan pada ketika lainnya (tapi ikut selera anak tekak jugak). 

Pekerja di restoran ini semuanya pekerja yang didatangkan dari Indonesia.  Kacak bila dipakai seragamkan dengan pakaian ala-ala Jawa.






No comments: